Mikroprzedsiębiorca a PPK – zawarcie umowy o zarządzanie
Jeżeli wszystkie osoby zatrudnione w mikroprzedsiębiorstwie złożą pracodawcy deklaracje o rezygnacji z PPK, wówczas taki podmiot zatrudniający nie musi zawierać umów o zarządzanie i o prowadzenie PPK. Pracodawca nie może jednak w żaden sposób nakłaniać pracowników do rezygnacji z udziału w PPK.
Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożą deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK jest zwolniony ze stosowania ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK). Oznacza to, że taki podmiot nie zawiera umowy o zarządzanie.
Decyzja pracowników o rezygnacji z oszczędzania w PPK powinna być samodzielna. Pracodawca nie może w żaden sposób nakłaniać pracowników do rezygnacji z udziału w programie.
Za zniechęcanie pracowników do uczestnictwa w PPK grożą pracodawcom dotkliwe sankcje finansowe.
Ze zwolnienia, o którym mowa powyżej skorzystać może tylko taki podmiot, który posiada status mikroprzedsiębiorcy – w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. W przypadku podmiotów nieposiadających takiego statusu, złożenie przez wszystkie osoby zatrudnione deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, nie zwalnia z obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK.
Przypomnijmy, że za mikroprzedsiębiorcę uznaje się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
– zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
– osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców, Dz.U. z 2021 r. poz. 162).