Krajowa Administracja Skarbowa od 2017 r.
Powołanie Krajowej Administracji Skarbowej, która ma skonsolidować obecną Służbę Celną i skarbową oraz urzędy kontroli skarbowej, zakłada ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, którą uchwalił Sejm.
Zgodnie z ustawą w miejsce obecnych Służby Celnej i skarbowej oraz urzędów kontroli skarbowej zostanie powołana Krajowa Administracja Skarbowa. Obecnie, jak przekonywali w toku prac przedstawiciele rządu, służby te działają w modelu rozproszonym, każda z nich ma niezależne systemy informatyczne, bazy danych są rozproszone i nie ma bieżącej wymiany informacji między nimi.
KAS ma istnieć od 1 stycznia 2017 r. Ma być podporządkowana ministrowi finansów, a jej szefem ma być wiceminister finansów.
Celem powołania KAS ma być zwiększenie wpływów do budżetu, uszczelnienie systemu podatkowego, zmniejszenie biurokracji i przeniesienie części pracowników do pomocy podatnikom i przedsiębiorcom. Plany powołania KAS wywoływały sprzeciw m.in. celników.
Przed przyjęciem całości obu ustaw – o KAS i przepisów wprowadzających – posłowie przegłosowali szereg poprawek. Sejm przyjął np. poprawkę dotyczącą kompetencji osoby, która mogłaby być dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej, powoływanej przez ministra finansów na wniosek szefa KAS. Zgodnie z poprawką osoba ta powinna m.in. mieć co najmniej pięcioletni staż pracy lub służby, a także posiadać kompetencje kierownicze. Przed przyjęciem poprawki w projekcie była mowa o co najmniej pięcioletnim stażu pracy lub służby, w tym co najmniej trzyletni staż pracy lub służby na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym.
Podobną zmianę wprowadzono w odniesieniu do kompetencji dyrektora Izby Administracji Skarbowej oraz dyrektora Centrum Informatyki Krajowej Administracji Skarbowej. Dodano także poprawki stanowiące delegacje dla ministra finansów do wydania rozporządzeń wykonawczych do ustawy.
Jedna z nich nakłada na ministra finansów obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, wzorów pieczęci, zamknięć urzędowych, stempli i innych znaków stosowanych przy wykonywaniu kontroli.
Inna przyjęta poprawka zakłada, że minister finansów wyda rozporządzenie, w którym określi tryb wydawania i przechowywania dokumentów, którymi posługują się funkcjonariusze wykonujący czynności operacyjno-rozpoznawcze oraz osoby udzielające pomocy przy wykonywaniu tych czynności.