e-Doręczenia dla przedsiębiorców, terminy i podstawowe informacje.

E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Usługa ta umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Firmy mają założyć skrzynki dla e-doręczeń i posługiwać się tą usługą obowiązkowo – niektóre już od 10 grudnia 2023 r.

Firmy zarejestrowane w CEIDG oraz w KRS korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.(aby utworzyć Konto Przedsiębiorcy należy wejść w zakładkę Konto Przedsiębiorcy na stronie www.biznes.gov.pl , podać imię, nazwisko oraz adres e-mail).

Adres do e-Doręczeń firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny.

e-Doręczenia dają gwarancję:

  • jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata
  • tajemnicy korespondencji
  • niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych
  • dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
  • dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
  • możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.

Kto musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń

Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG i w KRS.

Poza firmami jednoosobowymi i spółkami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Można założyć skrzynkę do e-Doręczeń jako obywatel, ale dla swojej firmy należy założyć kolejną – jako przedsiębiorca. W takim przypadku nie można posługiwać się tą samą skrzynką.

Ważne

Do 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia. Administracja publiczna, urzędy centralne zaczną posługiwać się e-Doręczeniami już w grudniu 2023 roku.

Od kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń

Termin, od którego dana firma musi posiadać skrzynkę do e-Doręczeń, zależy od daty jej rejestracji w CEIDG albo KRS:

  • firmy, które zarejestrują działalność po 10 grudnia 2023 roku (KRS) oraz od 1 stycznia 2024 roku (CEIDG), będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń przy okazji rejestracji firm
  • firmy, które powstały przed tymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń w określonym terminie:

– firmy z rejestru KRS do 10 marca 2024 roku,

– firmy z rejestru CEIDG – do 30 września 2026 roku.

Niezależnie od podanych terminów przedsiębiorcy mogą występować już teraz o założenie skrzynki do e-doręczeń.

Zakładanie skrzynki do e-doręczeń przez przedsiębiorców zarejestrowanych w CEiDG

Przedsiębiorcy  kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń jak założyć adres do e-doręczeń
zarejestrowani w CEiDG do 31.12.2023 do 30.09.2026 – we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń (na www.biznes.gov.pl)
rejestrujący się po 31.12.2023 od 1.01.2024 r. – we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń (na www.biznes.gov.pl)

– we wniosku o rejestrację firmy (od 10 grudnia 2023 r.)

Zakładanie skrzynki do e-doręczeń przez przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS

Przedsiębiorcy  kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń jak założyć adres do e-doręczeń
zarejestrowani przed 10.12.2023 od 10.03.2024 r. we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń (na www.biznes.gov.pl)
zarejestrowani od 10.12.2023 od 10.12.2023 – poprzez serwis Ministerstwa Sprawiedliwości

Źródło: Informacja pt. „e-Doręczenia dla przedsiębiorców” – zaktualizowana na dzień 22.09.2023 r. opubl. na www.biznes.gov.pl 

Udostępnij: