Od 1 stycznia 2020 r. zapłata dokonana na rachunek kontrahenta niewymieniony w rejestrze podatników VAT (biała lista podatników VAT) nie będzie kosztem podatkowym. Wyłączenie będzie dotyczyło sytuacji, w których kwota należności będzie przekraczała 15 000 zł. Jak się na to przygotować?
Przedsiębiorcy i ich służby finansowo-księgowe, by przygotować się do tych zmian, powinni opracować odpowiednie procedury. W ramach tych procedur osoby dokonujące płatności powinny mieć obowiązek sprawdzania, czy kontrahent wskazany na fakturze oraz rachunek, na który jest dokonywana zapłata, znajdują się w wykazie VAT.
Sprawdzenie rachunków w wykazie
Już teraz należy zacząć sprawdzanie, czy rachunki rozliczeniowe, na które dokonuje się wpłat, są w wykazie prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Wykaz dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wykaz zastąpił dotychczas funkcjonujące listy podatników: zarejestrowanych, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Podmioty można wyszukiwać po nazwie podmiotu, numerze NIP, REGON lub po numerze konta bankowego przedsiębiorcy. Ze sprawdzaniem rachunków w przypadku dużych przedsiębiorców mających setki kontrahentów warto się pospieszyć, ponieważ możliwe jest złożenie do wykazu 10 zapytań dziennie o maksymalnie 30 podmiotów jednocześnie, co daje łącznie 300 podmiotów.
Jeżeli w wykazie nie ma rachunku kontrahenta, warto skontaktować się z wystawcą faktury, by wskazał rachunek znajdujący się w wykazie. Można to robić już teraz, mimo tego że do 31 grudnia 2019 r. płatności na rachunek inny, niż podany w wykazie, nie są wyłaczone z kosztów.
Przedsiębiorcy przyjmujący płatności powyżej 15 000 zł, powinni także sprawdzić na białej liście podatników VAT, czy numery rachunków ich firmy zgłoszone w urzędzie skarbowym (w przypadku spółki zarejestrowanej w KRS) albo za pośrednictwem CEIDG (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej) są prawidłowe. Po 1 stycznia 2020 r. brak lub błędny rachunek narazi bowiem ich kontrahentów na sankcje.
Zawiadomienie fiskusa
Jeżeli po 1 stycznia 2020 r. przedsiębiorca dokona przez pomyłkę lub z konieczności wpłaty:
- na rachunek rozliczeniowy nieujęty w wykazie, i
- przekraczającej 15 000 zł,
powinien być przygotowany na konieczność zawiadomienia o tym fiskusa w terminie 3 dni. W tym celu konieczne będzie także ustalenie właściwego dla wystawcy faktury urzędu skarbowego. Przy tym właściwy urząd skarbowy należy ustalić według miejsca zamieszkania lub siedziby kontrahenta. Może to być w praktyce kłopotliwe, co więcej dany wystawca faktury może podlegać pod wyspecjalizowany urząd skarbowy. Przed zapłaceniem faktury warto będzie zatem poprosić wystawcę faktury o wskazanie, pod który urząd skarbowy podlega.
Ustawodawca nie przedstawił wzoru takiego zawiadomienia. Podatnik będzie zatem obowiązany opracować samodzielnie taki wzór. Od przyszłego roku w przypadku niezłożenia takiego zawiadomienia w opisanych wypadkach wydatek należy objąć wyłączeniem z kosztów określonym w art. 22p updof i art. 15d updop .