Nowe warunki wykreślenia z rejestru podatników VAT
1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie duża nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Przewiduje ona m.in. poszerzenie wykazu przypadków, kiedy naczelnik urzędu skarbowego może wykreślić podatnika z rejestru podatników.
Podstawą do wykreślenia z rejestru podatników będzie nieskładanie deklaracji (nawet gdy podatnik zawiesił działalność) lub składanie zerowych deklaracji (chyba że wynika to ze specyfiki działalności) przez kolejnych sześć miesięcy. Z rejestru będzie mógł być wykreślony podatnik, który nie zgłasza się na wezwanie organów podatkowych.
Dwa przypadki stwarzają szczególne zagrożenie dla podatników. Z rejestru podatników VAT będzie mógł być wykreślony także podatnik, który wystawiał faktury lub faktury korygujące niedokumentujące rzeczywistych czynności lub który prowadząc działalność gospodarczą, wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi działają w celu odniesienia korzyści majątkowej w wyniku nierzetelnego rozliczania podatku.