Zgodnie z projektem przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju, umowy o pracę, wypowiedzenia, świadectwa pracy, a także realizacja szeregu obowiązków informacyjnych ciążących na pracodawcach, w tym prowadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy, będą mogły mieć postać elektroniczną.
Projekt zakłada rozróżnienie elektronicznych dokumentów związanych ze stosunkiem pracy. Te, które zawierają oświadczenia woli stron i mają istotny wpływ na przebieg zatrudnienia dla swojej ważności będą wymagały użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego (np. umowa o pracę). Natomiast te związane jedynie z przekazywaniem informacji nie będą musiały być opatrzone podpisem elektronicznym. Chodzi tu o obowiązki informacyjne pracodawcy przewidziane w Kodeksie pracy, np. przekazywanie pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia, udostępnianie treści przepisów dotyczących równego traktowania czy instrukcji z zakresu BHP.
Dzięki proponowanym zmianom przepisy zostaną dostosowane do warunków funkcjonowania współczesnych firm, gdzie komunikacja z pracownikiem odbywa się za pośrednictwem e-maila a nie wymiany pism. Stąd wnioski składane przez pracowników będą mogły mieć postać cyfrową, zamiast dotychczasowej pisemnej (np. wniosek o urlop wypoczynkowy czy urlopy związane z rodzicielstwem, wniosek o ustalenie indywidualnego rozkładu czasu pracy albo wniosek o udzielenie czasu wolnego na załatwienie spraw osobistych). Istotnym ułatwieniem dla firm będzie też przewidziana w projekcie możliwość stosowania formy elektronicznej w przypadku planów urlopów, ewidencji czasu pracy oraz rejestrów i wykazów, które pracodawcy na gruncie Kodeksu pracy muszą prowadzić.
Co więcej, zgodnie z propozycją, pracodawca będzie mógł także prowadzić i przechowywać akta pracownicze w formie elektronicznej (np. w postaci skanów).